Belföldi fuvarozás a járvány idején

A világjárvány hatására a belföldi fuvarozásban komoly változások tapasztalhatók. Miközben nemzetközi viszonylatban jelentős mértékben visszaesett, addig határainkon belül 7,5 százalékkal növekedett a belföldi fuvarozás az elmúlt fél évben a vasúti szállítás eredményeként.

Egyetlen vasúti szerelvény 35 kamiontól mentesíti a közúti forgalmat, aminek következtében csökken az utak környezeti terhelése, és emellett megoldást kínálhat arra az egyre inkább növekvő problémára is, ami a gépkocsivezető hiányból fakad a belföldi fuvarozás területén.

Elsősorban a koronavírus-járvány következményeképpen, az év első félévében 23,8 százalékkal csökkent a magyar vállalkozások összáru szállítási teljesítménye az előző év hasonló időszakához képest.

A belföldi fuvarozás magas humán erőforrás igénye miatt nőtt az igény az alternatív szállítási módok, így elsősorban a vasúti-, vízi- és az intermodális szállítás iránt Magyarországon.

Leginkább a vasúti árufuvarozás iránt nőtt meg a kereslet, mivel az elmúlt időszakban a régi igények mellett újak is jelentkeztek, főként az élelmiszer- és a gabonaiparban.

Az intermodális változattal az áruszállítás jól szervezhető, ezen belül pedig a vasúti fuvardíjak versenyképesek. Kisebb szükség van vontatóra és gépkocsivezetőre, emellett csökken az amortizáció költsége (gumikopás, -javítás, karbantartás igény csökkenés, pótkocsik későbbi cseréje) is.

A járvány miatt tehát olyan trend bontakozott ki, amely akár hosszú távú változást indíthat el a belföldi fuvarozásban.