A mai modern világban már semmi sem a régi. Igaz ez a villanymotorokra is, mivel egyre több a tudományos világban az innováció. Egy óriási fejlődés robbant be az autógyártás területén is, amikor a hajtásra alkalmas villanymotorok megjelentek. Ez a nagy teljesítménnyel rendelkező motor az, amit elektromotornak nevezünk.
A fejlődés azonban sosem állhat meg, mivel a kezdeti problémákat és hibákat folyamatosan igyekeznek kiküszöbölni, így nem csupán a teljesítményt kívánják a végletekig fokozni, hanem a villanymotor gyártásának a költségeit is igyekeznek minimalizálni, annak fogyasztásával együtt.
Napjainkban a másik nagy szemléletváltás arra vonatkozik, hogy már nemcsak az egyenáramú villanymotor az, amit járműhajtásra alkalmaznak. Régen a villamosokat, trolibuszokat és villanymozdonyokat is egyenáramú motorokkal működtették. Ma azonban a félvezető technika alkalmazásával a háromfázisú és váltakozóáramú villanymotor is alkalmazható ezen a területen, ami nagy fejlődéshez vezetett, mivel ezeknek a működése nagyobb hatásfokú. Ennek megfelelően kezdték el nagyjából a kilencvenes évek elején alkalmazni őket az autóiparban.
Azelőtt nyilván használták már ezeket az ipar más területein is, például a gépiparban. Az asztalosgépek, esztergáláshoz használt gépek és marógépekhez mind használták az aszinkron villany típusú motorokat. Emellett a különböző számítógép vezérlésű serszámgépek területén alkalmazták sikerrel az állandó mágneses szinkronmotorokat. Később ugyanez a két alaptípus terjedt el az autógyártásban is, habár az állandó mágneses szinkronmotort több helyen alkalmazták.